Motodeltaplāns

Motodeltaplāns ir ļoti viegla lidojoša ierīce ar motoru. Motodeltaplāns radās uz deltaplāna bāzes, no kā tas mantoja daudzus konstrukcijas elementus un izgatavošanas tehnoloģijas. Deltaplāna spārns tiek izmantots kā cēlējspēks, bet uzstādītā dzinējspēka sistēma – kā vilcējspēks. Motodeltaplānam ir arī šasija, lai paceltos un nolaistos. Motodeltaplāna izgudrošanas patenta īpašnieks ir francūzis Žerārs Taveno (1974. gads).
 
Motodeltaplāns ir atradis savu vietu motorisko lidaparātu vidū. Hierarhijā zem tā ir motoparaplāni, bet virs tā – vieglās un, daļēji, arī īpaši vieglās lidmašīnas. Arī pēc cenas motodeltaplāns atrodas pa vidu: vidēji tas ir divreiz dārgāks par paraplānu, bet divreiz lētāks (vismaz) par īpaši vieglo lidmašīnu. Turklāt ar to var lidot līdzīgi kā ar lidmašīnu, bet ir nepieciešamas daudz mazākas ekspluatācijas izmaksas, nekā lidmašīnai.

Ar motodeltaplānu var pacelties un nolaisties gan ūdenī, gan sausumā. Šajā ziņā tas ir līdzīgs motoparaplānam, bet atšķirībā no tā motodeltaplāns nav tik jutīgs pret laika apstākļiem, lido daudz ātrāk (60–100 km/h, motoparplāna ātrums ir tikai 30–45 km/h) un ar to var pārvadāt papildkravu vai otru cilvēku līdz 120 kg lielam svaram. Lai paceltos un nosēstos, papildus riteņiem var izmantot sniega slēpes vai ūdens pludiņus, kas paplašina šīs ierīces lietošanas sfēru, salīdzinot ar paraplānu.

Lidojumu drošība
Tā kā motodeltaplāns ir radies no deltaplāna, kas pēc būtības ir planieris, tad tas planē lejup. Pilotu apmācības programmā noteikti ietilpst nosēšanās ar izslēgtu dzinēju. Tāpēc, ja dzinējs pārstāj darboties, pilotam jānosēdina ierīce, ja vien tam atrodas piemērots laukums.

Laika apstākļi
Ļoti daudz ir atkarīgs no pilota meistarības un motodeltaplāna konstruktīvajām īpatnībām. Vispārīgi lidojumus var veikt, ja vējš ir līdz 12 m/s. Vasaras dienā nav vēlams lidot virs zemes, jo ir liela termiskā aktivitāte, līdz ar to pieaug turbulences iespējamība – nav droši lidot, ja ir liela šūpošanās, īpaši tad, ja rodas negatīvas pārslodzes. Ziemā, kad temperatūra ir tuvu nullei un/vai ir liels gaisa mitrums, spārns var apledot, kas arī negatīvi ietekmē drošību.

Atpakaļ